freddyinstatia.reismee.nl

Dag 2 - Trip to the Quill

Ik hoorde al dat mensen zaten te wachten op verhalen, maar het is een beetje een druk schema sorry daarvoor!

Vandaag moesten we vroeg op, want we gingen wandelen op de oude vulkaan en de krater in. We gingen om 7 uur weg bij de accomodatie en ontmoette een vrouw die ons ging begeleiden met de tocht. Het was zo mooi! Eerst moet je via het pad naar de rand van de krater lopen dit duurt wel even. Onderweg veel gezien, waaronder slangen, heremietkreeftjes en salamanders. Ook heel veel plantensoorten gezien waaronder ook een soort waarvan je uitslag en jeuk krijgt, en 3x raden wie daar weer aanzat? Yes, me! Bij de rand van de vulkaan kan je meerdere kanten op en wij hadden de tocht naar beneden, de krater in.

Eerst begon de afdaling, dit betekende veel handen en voeten werk om veilig van de stenen, waarvan vele los zaten, naar beneden te komen. Eenmaal beneden aangekomen, ben je eigenlijk in een tropisch regenwoud beland.

Heel anders dan de tocht naar de krater toe. Daar ook nog veel salamanders gezien en een tarantula wat echt heel gaaf was.

Daarna weer klauteren naar boven wat minder zwaar en gevaarlijk was voor mijn gevoel dan naar beneden. De hele tocht op de vulkaan was heerlijk in de schaduw, al waren we nog doorweekt van het zweten. Eenmaal uit de jungle gekomen, stonden we echt midden in de zon dus dit was wel even zwaar. Snel naar huis douchen, omkleden en lunchen, want we moesten nog naar STENAPA voor onze opdracht.

Nu aan het wachten tot er gekookt is, dat wisselen we onderling gewoon lekker af. Straks gaan we proberen om uit te gaan op het eiland en morgen zijn we lekker vrij dus gaan we waarschijnlijk met een groepje duiken of snorkelen.

Dag 1 - Eerste dag

Hallo iedereen,

Woensdag zijn wij aangekomen op Statia, maar eerst hadden we nog even een overstap op Sint Maarten en hebben we een biertje gedronken op het beroemde strand, waar al die vliegtuigen over het strand aankomen.

Daarna in een klein vliegtuigje naar Statia, helaas was het al donker en konden we niet al te veel zien, maar wat was het leuk. We slapen in het gebouw van CNSI. De jongens op 1 kamer en de meiden op een andere. Wij hebben ook nog een kamergenoot die onderzoek doet naar schildpadden op het eiland. s' Avonds zijn wij naar "Town" gegaan, want het was Statia day. We waren allemaal heel moe dus we zijn niet te lang gebleven. Het was wel een leuke ervaring!

De volgende ochtend waren wij vrij dus besloten we met z'n alle te gaan zwemmen bij het strandje. Heerlijk dit weer!

Daarna nog een biertje gedronken. Toen we terug liepen naar de accomodatie kregen we een lekkere tropische regenbui over ons heen. Snel maar omkleden en opfrissen, want we hadden nog een praatje van CNSI en daarna Science Café.

Dit was nog even een foto van mij met ons huisdier van die avond.

Sustainable Island Management

Hallo iedereen! Ik ga proberen weer een leuke blog te maken tijdens mijn reis. Als eerst moet ik even wat uitleggen over deze reis, want zoals al vele weten is deze trip voor school. Ik zit nu in mijn vierde jaar van Kust- en Zeemanagement op Van Hall Larenstein, te Leeuwarden. Op dit moment volg ik daar ook een minor "Sustainable Island Management" en voor deze minor gaan wij twee weken naar St. Eustatius.

St. Eustatius is een bijzondere gemeente van Nederland net als Bonaire en Saba, ookwel de BES eilanden. St. Eustatius maakt onderdeel uit van de Bovenwindse eilanden net als Saba en Sint Maarten. St. Eustatius zal voor het gemak "Statia" worden genoemd in de blog.

Hoe gaat de reis eruit zien? In totaal gaan er 10 studenten mee en 2 docenten. We verblijven tijdens de reis in het gebouw van the Caribbean Netherlands Science Institute (CNSI). Op woensdag ochtend om half 8 vertrekken wij vanaf Schiphol met de 10 studenten en 1 docent. Vanaf Schiphol vliegen wij naar Parijs, daar hebben wij een overstap richting Sint Maarten. Op Sint Maarten moeten wij weer overstappen, dit is de enige manier om op het eiland Statia te komen. Het vliegtuig naar Statia is een heel klein vliegtuigje en we moeten maar hopen dat al onze koffers tegelijk mee kunnen. 16 november komen wij dus s' avonds aan op Statia, op deze dag is het ook de nationale feestdag van het eiland, hier zullen wij dus rekening mee moeten houden, want winkels enzo zijn dicht.

Op donderdag 17 november gaat het programma beginnen. Wij zullen die dag welkom geheten worden door CNSI en 's avonds naar het Science Café gaan. Vrijdag 18 november hebben wij een excursie naar de vulkaan op het eiland, we zullen al vroeg vertrekken, want in de middag hebben we nog een presentatie op de planning staan van STENAPA (1 van de organisaties op het eiland) en zullen we het over onze opdrachten gaan hebben, die wij moeten uitvoeren voor hun.

Het weekend van 19 en 20 november zijn wij vrij en een aantal van de studenten gaan een duikbrevet halen dat weekend. Dat zorgt dus voor een mooie kans voor de studenten die al een duikbrevet hebben om zelf ook te gaan duiken. Ook dit weekend komt de andere docente naar het eiland.

De week erna staat al aardig vol. Op maandag zullen wij wat theorie lessen gaan krijgen over onderzoeken die wij gaan uitvoeren. Op dinsdag en donderdag gaan wij onderwateronderzoek doen en werken een onderzoek naar afval. Op woensdag en vrijdag gaan wij op het land onderzoek doen naar vogels en hebben op deze dagen ook nog presentaties over leguanen en tourisme.

Zaterdag 26 november hebben wij nog op de planning staan dat we nog gaan werken aan het onderzoek over afval en op maandag 28 november gaan wij nog naar een middelbare school om daar presentaties te geven. De rest van de dagen hebben wij nog open staan.

Op 1 december vliegen wij weer terug naar Nederland via dezelfde weg, wij zullen dus 2 december weer aankomen op Schiphol.

Ik hoop dat jullie mij (en andere studenten) volgen!

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!